Počátky a založení Ferrari
Ferrari počátky a založení
Na počátku stál Enzo Ferrari, automobilový závodník, podnikatel a zakladatel společnosti “Scuderia Ferrari Grand Prix Motor Racing Team“. Psal se rok 1928 a společnost financovala a připravovala mladé jezdce a auta pro Alfu Romeo. V roce 1938 se stal Enzo oficiálně vedoucím úseku Alfy, zabývajícím se závody. Po dvou letech se ale Alfa rozhodla pohltit Scuderia Ferrari. Enzo byl ostře proti a odešel a tím porušil kontrakt uzavřený s Alfou. Bohužel v té době kvůli válce značně ovlivňovala Alfu vláda a Enzo si náhlým odchodem zařídil několikaletý zákaz věnovat se závodům. Společnost se tedy přejmenovává na “Auto Avio Costruzioni Ferrari“ (AAC) a několik let vyrábí příslušenství a díly pro stíhačky. I v této době ale Ferrari vyvíjí svoje prototypy a ještě roku 1940 představuje na Mille Miglia vůz Typo 815, považovaný za první Ferrari. Roku 1943 se továrna stěhuje do Maranella, kde ji ovšem o rok později čeká vybombardování. Po skončení války Ferrari opravuje svoji továrnu, tentokrát už připravenou stavět sportovní auta. V roce 1947 se představuje první silniční vůz Ferrari 125S s motorem 1,5L V12. Přestože Enzo bere stavění silničních vozidel spíš jako nutné zlo pro financování závodů a netají se nechutí vůči některým svým zákazníkům, stávají se Ferrari “Road Cars“ stále populárnější a to nejen díky svým motorům a jízdním vlastnostem, ale také pro elegantní design.
Pro Ferrari navrhují karoserie designérská studia jako Pininfarina, Bertone, Ghia, Scagliette a další. Značce se daří až do roku 1963, kdy přichází hluboká krize, způsobená spory mezi Enzem a jeho prodejním ředitelem Girolamem Gardinim. Enzo jej nakonec spolu s několika dalšími “přívrženci“ propustil a Ferrari tak rázem přišlo o ředitele Scuderia Ferrari, šéfa vývoje a prototypů a hlavního inženýra. Situace se pro Ferrari ještě zhoršila, když odpadlíci spojili svoje síly a založily vlastní společnost ATS- Automobili Turismo e Sport. U Ferrari proto dostali šanci mladší inženýři a jejich úkolem bylo především dotáhnout do konce nedotažené projekty zakladatelů ATS. Jedním z nich je i známý 250GTO. Ten se podaří zachránit a v příštích letech půjde o jeden z největších tahounů značky. Úspěchy 250ky na závodních tratích spolu s několika dalšími odvrátily tuto krizi a šedesátá léta se stala pro Ferrari velmi úspěšná. V této době, vlastně až do osmdesátých let, kdy Ferrari přešlo na vstřikování paliva, měly jejich vozy pověst dravých a hrubých a fanoušci to považovaly za styl značky a charakter vozu. Dnes je značka jen z části vlastněna rodinou, největší podíl má Fiat a několik bank.
Jen se chlubím
(Jakub Kašpar, 13. 12. 2010 12:15)